Інформаційно-просвітницька робота щодо запобігання вербуванню, безпечної поведінки в мережі Інтернет
З метою інформування громадськості, дітей та їх батьків, педагогічних працівників та інших осіб, про недопущення поширення російської пропаганди серед дітей, запобігання їх вербуванню та залученню до диверсійної діяльності, з урахуванням ризиків вербування, з якими можуть зіштовхнутися неповнолітні, зокрема під час перебування у соціальних мережах, а також необхідністю організації роботи в закладах освіти, зокрема щодо профілактики потрапляння підлітків у ситуації вербування російськими спецслужбами та залучення їх до протиправної діяльності на території України, 22 квітня 2025 р. у Микуличинському ліцеї проведено інформаційно-просвітницький захід працівниками Яремчанського відділення Надвірнянської окружної прокуратури (Василь Марчук) спільно з управління освіти, культури, спорту та молодіжної політики виконавчого комітету Яремчанської міської ради (Любов Янко), дирекцією ліцею (Венгриняк Я.В., директор, Онутчак О.В. - заступник директора з навчальної роботи; Настуняк Н.М. - заступник директора з навчальної роботи, Андрійків П.П. - заступник директора з виховної роботи, та психологічною службою (практичний психолог Пориваєва Г.П., соціальний педагог Белевич Ю.Я.) , офіцером СОБ Кадайським Р.В. проведено інформаційно-просвітницьку година на тему: «Недопущення вербування дітей та залучення їх до диверсійної діяльності» з метою припинення та запобігання грубим порушенням прав дітей, та для проведення інформаційної кампанії щодо безпечної поведінки дітей в мережі Інтернет. У сучасних умовах зростає загроза використання підлітків у злочинних та диверсійних цілях. Ворог може застосовувати різні методи вербування, маніпуляції та шантажу, залучаючи неповнолітніх до незаконної діяльності.
Тому важливо об’єднати зусилля суспільства, держави та батьків, щоб убезпечити їх від таких ризиків. Захист підлітків від вербування та втягування у диверсійну діяльність – це спільне завдання всього суспільства. Лише через постійну увагу, навчання та контроль ми зможемо забезпечити безпечне майбутнє наших дітей і країни в цілому.
Враховуючи зазначене, що дорослі, педагоги, батьки можуть зробити, щоб уберегти підлітків від вербування.
Перше, що можуть робити і педагоги, і батьки – це сприяння формуванню критичного мислення, розвиток навичок прийняття відповідального рішення, оволодіння сучасними технологіями розв’язання складних ситуацій, цілепокладання у значимих для підлітка життєвих ситуаціях шляхом проведення практичних тренінгових занять, аналізу конкретних ситуацій.
Підвищення правової свідомості та відповідальності шляхом інформування, ознайомлення із нормативними актами, розбір конкретних прикладів із застосуванням цих законів.
Враховуючи, що цей процес наразі активно здійснюється через соціальні мережі та месенджер актуальності набуває просвітницька робота щодо з дітьми щодо медіаграмотності та медіагігієни. Робити ставку на заборону користатися певними соціальними мережами або встановлення застосунку «батьківський контроль» зокрема, коли мова йде саме про підлітків, точно не можна. Адже в цьому випадку велика вірогідність, що дитина буде діяти, по-перше, всупереч, а по-друге найде можливість обійти батьківський контроль. А от познайомити підлітків з прийомами онлайн-вербовки та правилами їх уникання, навичками розрізнення фейкової інформації від достовірної, пояснити, яка інформація є секретною і які наслідки її розголошення матиме як для країни, так і для дитини, її рідних – точно треба. Також підліткам варто розповідати дорослим про нові онлайн-знайомства, використовувати офіційні ресурси для отримання і перевірки інформації та уникати відвідування сайтів із сумнівним змістом. Важливо підкріпити це інформування конкретними прикладами винесених вироків. Добре, якщо цю роботу проведуть військові, поліція – люди, які не з теорії знають, про що говорять і можуть дати конкретні відповіді на питання.
Протидіяти вербуванню можна також через формування сталої, свідомої системи цінностей, таких як патріотизм, відчуття національної приналежності та єдності. На відміну від передачі знань з будь-якої навчальної дисципліни націоналізм та патріотизм можуть успішно впроваджуватися у свідомості дітей та молоді лише наскрізно, через осибистий приклад та долучення до соціально значимих активностей. Такою проактивною діяльністю сьогодні є волонтерство, але в межах компетенції (як то виготовлення оберегів для військових, підготовка вітальних листівок, збір коштів від продажу власноруч виготовленого на ярмарках-продажах на конкретні потреби ЗСУ), створення молодіжних груп підтримки для дітей із родин ВПО, запровадження молодіжних проєктів.