Методичні рекомендації для дітей з ООП
Співпраця вчителя-логопеда з батьками у дошкільних начальних закладах
Співпраця вчителя-логопеда з батьками
Сім’я та дошкільний навчальний заклад компенсуючого типу – два важливі, тісно взаємопов’язані між собою інститути соціалізації дитини, в яких відбувається становлення та формування повноцінної гармонійної особистості. Саме потребами сьогодення продиктована необхідність якомога тісніше поєднувати родинне й суспільне дошкільне виховання.
У ст. 8 Закону України „Про дошкільну освіту” зазначається, що сім’я зобов’язана сприяти здобуттю дитиною освіти у дошкільних та інших навчальних закладах або забезпечити відповідну освіту її в сім’ї. Також наголошено, що відвідування дитиною дошкільного навчального закладу не звільняє сім’ю від обов’язку виховувати, розвивати і навчати її в родинному колі, адже батьки, або особи, які їх замінюють, несуть відповідальність перед суспільством і державою за розвиток, виховання та навчання дітей, а також збереження їх життя, здоров’я, людської гідності.
Особливе значення в умовах логопедичної групи має співпраця вчителя-логопеда з батьками. Успішність корекційно-розвивального навчання насамперед визначається тим, наскільки чітко продумана, організована та реалізована наступність у роботі вчителя-логопеда, вихователів та батьків.
Вибір можливих форм та видів спільної роботи залежить від багатьох чинників: життєвої компетенції батьків, їх соціального та освітнього рівня, бажання співпрацювати. Педагогу слід враховувати сімейне оточення дитини, кількість дітей у родині та їхню стать, знати, чия роль у сім’ї є провідною (матері чи батька), повною чи неповною, благополучною чи ні є та чи інша родина, обов’язково звертати увагу на інтереси, запити, цінності, освітньо-культурний рівень, соціальне й матеріальне становище сімей, активніше залучаючи їх до участі у психолого-педагогічному процесі спеціального дошкільного навчального закладу, навчально-виховної та корекційно-розвивальної роботи зокрема.
Умовно можна виділити такі основні форми роботи вчителя-логопеда з батьками: індивідуальні, групові, колективні та масові.
Індивідуальні форми роботи здійснюються шляхом безпосереднього спілкування з батьками однієї дитини: виконання батьками завдань за зошитами індивідуальної роботи з дітьми, проведення бесід, консультацій для батьків, перегляд батьками індивідуальних занять учителя-логопеда, заповнення зошита взаємозв’язку .
Групові форми роботи проводяться з батьками у межах даної логопедичної групи: оформлення стендів для батьків, виготовлення папок-пересувок „Педагогічна вітальня”, „Навчаємося разом”, „Учитель-логопед рекомендує”, створення бібліотечки дитячої та спеціальної логопедичної літератури, спільна підготовка до свят, проведення екскурсій (педагоги, батьки, діти), допомога батьків у підборі матеріалу для виготовлення логопедичних альбомів і наочних посібників, виготовлення скриньок запитань, проведення анкетування, батьківських зборів, відкритих підгрупових та фронтальних занять, організація дискусій, фоно та ігротеки (обмін дисками з аудіофайлами та розвивальними іграми), створення усного батьківського журналу, організація вечорів запитань та відповідей, проведення спільних занять „Батьки – діти”.
Колективні форми роботи здійснюються шляхом спілкування з батьками дітей усіх логопедичних груп дошкільного навчального закладу: проведення анкетування, загальних батьківських зборів, колективних бесід, організація дискусій, залучення батьків до вирішення проблемних ситуацій та завдань, проведення тематичних вечорів, ділових ігор, круглих столів, презентацій науково-методичної та популярної літератури для батьків.
Масові форми роботи проводяться педагогами з батьками і дітьми всього дошкільного навчального закладу: залучення батьків до підготовки, організації, участі у святах „Батьки і діти”, „Родинні гостини”, іграх-розвагах, спортивних святах, вікторинах, вечорах дозвілля, „Днях відкритих дверей”, „Родинному мосту”, семінарах-практикумах, круглих столах, конференціях, виїзних засіданнях, лекторіях за участю науковців, практичних психологів та медиків, працівників соціальних служб.
Стосунки вчителя-логопеда та батьків з перших днів знайомства мають будуватися на засадах відвертості та взаєморозуміння.
Перші групові батьківські збори проводяться у кінці вересня, де окреслюється коло питань, пов’язаних із:
- розширенням знань батьків про мовленнєвий дефект, його прояви та можливості подолання;
- поясненням важливості та необхідності спеціальної освіти дітей в умовах молодшої логопедичної групи;
- ознайомленням з внутрішнім розкладом роботи ДНЗ, із загальними навчально-виховними та корекційно-розвивальними завданнями закладу;
- знайомством із плануванням та організацією роботи вчителя-логопеда та вихователів на рік;
- наданням інформації щодо змісту логопедичних занять у перший період навчання.
У середині навчального року проводяться другі батьківські збори, де:
- підбиваються підсумки роботи за перше півріччя;
- простежується динаміка розвитку дітей;
- відбувається оцінка (насамперед позитивна) ролі кожної сім’ї у системі комплексного корекційно-розвивального впливу.
У кінці навчального року проводяться треті батьківські збори, на яких:
- підводяться підсумки проведеної роботи;
- надаються рекомендації щодо особливостей подальшого корекційного навчання;
- нагадується про можливість розвитку мовлення в оздоровчо-літній період у домашніх умовах.
Учитель-логопед розповідає про важливість закріплення набутих мовленнєвих умінь та навичок у домашніх умовах, для чого слугують зошити для індивідуальної роботи, у яких пропонуються багатоваріативні ігри з мовленнєвими завданнями та ігрові вправи. Вчитель-логопед пояснює мету та способи виконання домашніх завдань, повідомляє, на що саме слід звертати увагу вдома, наголошує на важливості активної участі батьків у оформленні зошита дитини, виготовлення разом із нею потрібного дидактичного матеріалу.
Коли безпосереднє спілкування з батьками утруднене в силу певних обставин (сімейних, робочих моментів тощо) через зошит взаємозв’язку встановлюється письмовий зв’язок із батьками.
У процесі індивідуальних бесід учитель-логопед розповідає про особливості мовленнєвого розвитку дитини, її сильні та слабкі сторони, пропонує прослухати аудіозаписи відповідей дошкільника, звертає увагу на можливі труднощі у процесі корекційного навчання, нагадує про важливість виконання домашніх завдань за зошитом для індивідуальної роботи.
Учителем-логопедом проводяться консультації для батьків щодо мовленнєвого та загального психофізичного розвитку дитини. Вони можуть бути епізодичними чи регулярними. Консультації дають змогу глибоко висвітлити більш вузькі питання навчально-виховного процесу.
У роздягальні передбачені стенди для батьків із корисною інформацією: „Граємо з дитиною всією родиною”, де подано рекомендації батькам щодо занять з дітьми вдома, а також „Корисні поради”, де освітлено рекомендації спеціалістів (учителя-логопеда, вихователів та практичного психолога) щодо оформлення і наповнення ігрового куточка дитини вдома, придбання корисної як дитячої, так і науково-методичної та популярної літератури тощо.
Таким чином, ефективність корекційної роботи з виправлення мовленнєвих вад, гармонійний розвиток дитячої особистості багато в чому залежить від творчого співробітництва вчителя-логопеда з батьками, від вміло налагоджених професійних та особистісних відносин, чіткого та свідомого розуміння поставлених навчально-виховних і корекційно-розвивальних завдань. Тільки за умови активної та свідомої допомоги батьків молодшому дошкільнику із ЗНМ ефективність логопедичного впливу буде повнішою, глибшою та успішнішою.
Взаємозв'язок роботи логопеда і батьків
Взаємозв'язок роботи логопеда і батьків
Особливе значення у складі корекційного процесу в спеціальному освітньому класі , призначеного для дітей з порушення мови , є взаємозв'язок роботи логопеда і батьків. Головною вимогою для досягнення високої ефективності корекційних занять є необхідність у безпосередніх відносинах логопеда і батьків. Внаслідок цього в кожному виді взаємодії з батьками необхідно відшукати і відзначити шляхи спільної роботи , мотивуючі дитини в особистісному , мовному і пізнавальному формуванні .
Форми взаємозв'язку роботи батьків і логопеда
Спільні форми роботи батьків і педагога можуть бути таких видів як свята з мовної спрямованістю , батьківські збори та консультаційні заходи.
Батьківські збори є продуктивним видом спілкування педагога- логопеда і батьків , тому що на зборах логопед планомірно доводить до відома батьків завдання, методи і склад корекційної роботи з молодшими школярами . Батьківські збори дають можливість ознайомити батьків з багатьох питань , які стосуються розвитку мови у дітей, а також підключення батьків до ініціативної активності в корекційної діяльності .
Консультаційні групові заходи дають можливість ознайомлення батьків у теоретичній і практичній сферах корекційних питань, навчання і виховання дітей. У консультаціях можуть брати участь медики та психологи. Ці заходи повинні бути побудовані таким чином , щоб зацікавити батьків у плідній співпраці для вирішення проблем виховного і розвиваючого процесів їх дітей.
По закінченні навчального року логопедом проводяться мовні свята , що показують успіхи учнів . У підготовці цих свят бере участь викладач музики , а також залучаються до активної участі батьки. Такі свята стимулюють до розвитку комунікації дітей , збільшення їх рівня самооцінки , повторення і запам'ятовування освоєного навчального матеріалу , а також дають можливість батькам побачити підсумки своєї діяльності та результативність педагогічного процесу логопеда щодо виправлення мовних дефектів у школярів .
Індивідуальні форми роботи з батьками : співбесіди , анкетування , консультації , застосування літератури містить вправи , завдання для роботи вдома і використання логопедичних щоденників , присутність на показових логопедичних заняттях .
Істотне місце у взаємодії сім'ї та педагога- логопеда займає анкетування рідних дитини. Анкетування дає можливість збору відомостей про склад сім'ї , продуктивність діяльності батьків у наданні допомоги у розвитку дітей , а також їх помилки.
Педагог доводить до відома батьків результати і зміст мовного дефекту дитини. При цьому дієві бесіди батьків з педагогом. При первинному співбесіді наводяться факти виховання та утримання дитини в сім'ї , а також коло його інтересів і занять . Педагогу необхідно врахувати всі аспекти побоювань і скарг батьків дитини , їх погляд і готовність до вирішення проблем в розвитку мови. Такі співбесіди важливі не тільки для логопеда , а й для батьків. Вірне побудова бесіди і її атмосфера будуть впливати на співпрацю в майбутньому.
Консультації допомагають у пошуку відповідей на зустрічаються питання , придбати пакет рекомендацій , в якому висвітлюються практичні прийоми навчання вдома .
Важливим видом взаємної діяльності батьків і логопеда є персональний щоденник логопеда . Цей щоденник ведеться спільно з батьками. Він необхідний для записів домашніх завдань , а також батько може внести до нього будь-яке питання або сумнів з приводу роботи дитини .
Наочна форма взаємодії з батьками. Для спонукання активності батьків , їх просвіти та практичної допомоги логопед своєму розпорядженні ознайомчий наочний матеріал на спеціальному стенді. Цей матеріал може міняти свій зміст не один раз протягом року.