Модель виховної роботи
https://rada.info/upload/users_files/20556142/da866b02d4ed860decc80891ed69e8aa.docx
Зміст
Вступ
- Концептуальна ідея моделі виховної системи ЗНЗ
- Опис моделі виховної системи
-
- Управління виховною системою
- Виховний аспект. Зміст виховання
- Науково-методичне забезпечення виховного процесу
- Взаємодія органів учнівського самоврядування
- Психологічний супровід навчально-виховного процесу
- Результативність та ефективність упровадження моделі виховної системи
- Шляхи реалізації моделі.
- Додатки
Вступ
Дати дітям радість праці, радість успіху у навчанні, збудити в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності — це перша заповідь виховання. У наших школах не повинно бути нещасливих дітей.
В.О. Сухомлинський
Школа - це маленьке життя, яке свого часу проживає кожен дорослий.
Школа - початкова сходинка в освітньому процесі та в становленні особистості. Основне її завдання - дати школяреві той багаж знань і умінь, які дозволять йому почати самостійне життя.
Школа сьогодення повинна дати учням не тільки певні вміння та навички, а й виховати соціально адаптовану та громадсько—орієнтовану особистість, яка після закінчення школи знайде своє місце в житті, зможе творити позитивні зміни у суспільстві.
У сучасних суспільно-політичних умовах, коли Україна ціною життя Героїв Небесної Сотні, зусиллями українських військових, добровольців, волонтерів відстоює свободу і територіальну цілісність, пріоритетного значення набуває патріотичне виховання дітей та учнівської молоді, створення всіх необхідних умови для розвитку і самореалізації кожної особистості як громадянина України та цінностей громадянського суспільства.
Події двох останніх років дають підстави стверджувати, що переважна більшість громадян України, серед яких є і діти, і молодь, виявили високу патріотичну свідомість та міцну громадянську позицію. Тому одним із найважливіших завдань педагогів нашого начального закладу є продовження роботи щодо формування у дітей та молоді громадянських якостей, розуміння приналежності до українського народу.
Таке завдання під силу лише особистісно орієнтованій системі виховання, яка вимагає забезпечення комфортних, безконфліктних і безпечних умов для розвитку особистості учня, включення в суспільне життя, як активної дійової сили.
Модель виховної системи загальноосвітнього навчального закладу
«Я-родина-Батьківщина» відповідає усім принципам особистісно орієнтованого виховання, надає можливість кожному учню вибудувати власний варіант життя, гідний його як людини, громадянина, набути власного досвіду повноцінних відносин у суспільстві, ствердження свого істинного людського “Я” (додаток1)
Розділ І.
Концептуальна ідея моделі виховної системи ЗНЗ
Особливостями сучасного виховного процесу є те, що особистість школяра знаходиться в центрі всієї виховної системи.
Виховна система школи - це сукупність взаємопов'язаних компонентів (виховні цілі, люди, що їх реалізують, їх діяльність і спілкування, відносини, життєвий простір), складова цілісну соціально-педагогічну структуру школи і виступає потужним і постійно діючим фактором виховання.
Виховна система - це цілісний соціальний комплекс, що виникає в процесі взаємодії основних компонентів виховання, який включає в себе мету, ідеї, діяльність, відносини і середовище.
Виховна система школи - це педагогічна концепція виховання, що охоплює весь педагогічний процес, інтегруючи навчальні заняття, позаурочну життя дітей, різноманітну діяльність і спілкування, вплив соціальної, предметно-естетичного середовища.
Створення виховної системи в школі - безперервний процес спільного творчого пошуку всіх педагогів, завдяки якому воно починає набувати своє обличчя. Будь-яка школа існує виключно для допомоги дитині в реалізації своїх власних можливостей.
Виховна система школи розглядається як визнання цінності особистості дитини, її прав на свободу, щастя, на соціальний захист людини, на розвиток і прояв його здібностей та індивідуальності. Бєлінський В.Г., відзначаючи значимість виховання, а значить, і виховної системи, говорив: "Виховання - велика справа: ним вирішується доля людини. Молоде покоління є гостями нашого часу і господарями майбутнього ".
Ефективне впровадження моделі виховної системи можливе за належного управління, дієвого науково-методичного забезпечення, взаємодії органів державно-громадського управління закладом, психологічного супроводу.
Школа ХХІ ст. покликана стати тим місцем для особистості учня і вчителя, де буде духовно збагачуватись кожен учасник навчально- виховного процесу, де буде формуватись громадянська зрілість і особиста відповідальність за свій вклад у національно- культурне відродження України, у розбудову держави .
Школа, де пріоритетними є взаємозв’язок «родина-школа-учень», створює умови для взаєморозкриття нових починань батьків, учителів, друзів школи, а також акцентує на тому доброму, талановитому, що є в кожній дитині. Така школа дає змогу кожному вихованцеві реалізувати себе, а вчителі допоможуть, щоб талант учнів був помічений. Івано-Франківська загальноосвітня школа І –ІІІ ступенів № 21 зорієнтована на принципово нове обґрунтування освіти, що виходить із завдань формування громадянина України, котрий житиме за принципами нової культурно-інформаційної стратегії й адаптуватиметься до нових базисних засад суспільства. Саме тому наша школа працює над виховною системою «Я-родина-Батьківщина».
Концептуальна ідея моделі виховної системи сформована відповідно до Програми розвитку школи на 2012-2017 р.р. та до Основних орієнтирів виховання учнів 1-11 класів ЗНЗ.
Загальноосвітній заклад у своїй роботі керується Конституцією України, законами України "Про освіту'", "Про загальну середню освіту", Положенням про навчальний заклад, постановами Кабінету Міністрів України, Конвенцією про права дитини, рішенням Генеральної Асамблеї ООН щодо сімейно-родинною виховання, нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки України. рішеннями центральних і місцевих органів виконавчої влади та власним Статутом. За основу концепції беремо саму природу навчально-виховного процесу в його етнічному, національному і регіональному вираженні ( С. Русова, Г. Ващенко,
В. Сухомлинський, М. Стельмахович).
Освіта і виховання в за такою системою має національний характер. Навчально-виховний процес здійснюється на засадах державної політики в галузі освіти і виховання. Визначальними є реалізація ідей народної освіти, українознавча основа структурування знань, органічне поєднання організаційно-педагогічної, сімейно-родинної, національно-культурної та просвітницької діяльності вчителів, батьків, учнів, жителів мікрорайону школи.
Основними перевагами даної виховної системи є:
1. Учні не є пасивними спостерігачами, а беруть активну участь у всіх справах класу, школи.
2. Кожен учень має можливість реалізувати себе в будь-якому виді діяльності, а також подати ідеї для покращення роботи.
3. Ця система дає змогу залучити максимальну кількість школярів до
самодіяльності й при цьому кожна дитина буде впевнена, що її належним чином оцінять.
Важливою є місія такої виховної системи: національно свідомий, висококультурний, високоосвічений випускник школи - гідний громадянин України з активною та відповідальною позицією, сім'янин.
Мета: розвиток та саморозвиток морально-духовної , життєво-компетентної особистості школяра, яка успішно самореалізується в соціумі як громадянин, професіонал.
Виховна система побудована на принципах:
- любові до батьківського дому, до України;
- поваги до старших, піклування про них;
- бережливому ставленні до природи та її ресурсів;
- умінні підпорядковувати власне суспільному;
- дотриманні звичаїв, обрядів, традицій свого народу;
- відповідальності перед суспільством за свою поведінку;
- правовій свідомості і самосвідомості;
- громадянський обов’язок перед сім’єю та суспільством
Завдання, що перед собою ставимо:
• забезпечити реалізацію особистісно орієнтованого підходу в навчально-виховному процесі;
- створити освітнє середовище школи, сприятливе для розвитку, саморозвитку та самореалізації особистості учня, його громадянського становлення;
• розробити модель виховної системи школи відповідно до Основних орієнтирів виховання учнів 1-11 класів з урахуванням особливостей регіону;
• здійснити науково-методичне забезпечення реалізації моделі;
• упроваджувати ідеї науки, передового педагогічного досвіду та інноваційні технології в практичній діяльності закладу;
• активізувати діяльність органів учнівського самоврядування через широке залучення ініціативних учнів, лідерів;
• оптимізувати взаємодію закладу, сім'ї, громадських організацій, їх участь у діяльності органів шкільного самоуправління;
• забезпечити психологічний супровід реалізації моделі виховної системи;
- розробити модель випускника школи (Додаток 2);
Очiкувані результати:
- сформується навчально-виховне середовище, сприятливе для розвитку і саморозвитку особистості школяра.
- забезпечиться рівний доступ учнів до якісної освіти, розвиток їхніх здібностей, нахилів, талантів.
- сформується висококультурна, високоосвічена особистість,
здатна до життєвого проектування, гідний громадянин України;
- підвищиться інтерес сім'ї, громади міста до розвитку, навчання й виховання дитини;
- підвищиться імідж загальноосвітнього навчального закладу
Дана модель спрямована на створення сприятливого виховую чого середовища на основі гуманізації, демократизації, співробітництва і співтворчості в шкільному житті, зорієнтована на внутрішній світ дитини, на збагачення індивідуального досвіду самопізнання, самооцінки, саморозвитку, самовизначення.
Школа, що працює за даною моделлю виховної системи, має бути:
- школою добра, центром громадського життя ;
- сприяти всебічному гармонійному розвитку дитини, підготовці її до життя, реалізації творчого потенціалу, формуванню її фізичного і морального здоров’я як найвищої соціальної цінності суспільства;
- зорієнтована на соціально активну особистості;
- забезпечувати педагогічний всеобуч батьків;
- забезпечувати високий рівень освіченості й вихованості свідомого громадянина—патріота України;
- максимальне використання у вихованні учнів потенціалу родинної педагогіки.
Школа, де пріоритетними є взаємозв’язок «учень-школа- родина», створює умови для взаєморозкриття нових починань батьків, учителів, друзів школи, а також акцентує на тому доброму, талановитому, що є в кожній дитині. Школа зорієнтована на принципово нове обґрунтування освіти, що виходить із завдань формування громадянина України, котрий житиме за принципами нової культурно-інформаційної стратегії й адаптуватиметься до нових базисних засад суспільства, технологій.
Виховна робота закладу спрямована на створення виховного простору, в якому дитина може реалізувати себе як людина-творець власної долі, справжній громадянин, особистість, що прагне до гармонії, мудрості та добра. У своїй діяльності педагогічний колектив керується думкою: «Наше завдання – зробити школу найліпшою. Тобто, школою без поразок, яку б діти закінчували, усвідомлюючи свої таланти і здібності, свій інтелектуальний рівень, що допоможе їм стати тими, ким вони захочуть».
Розділ ІІ.
Опис моделі виховної системи
Школа, що працює за моделлю виховної системи «Я-родина-Батьківщина» - це заклад, де відбувається справжня співпраця школи і батьків як необхідна умова гармонійного розвитку дитини, формування громадянської та соціальної активності, мотивації до здорового способу життя.
Для досягнення поставленої мети ми спираємось на загальнолюдські цінності, такі як людина, сім'я, Батьківщина, праця, земля, творчість. Кінцевим результатом виховання є формування цілісної особистості, яка має активну творчу й соціальну позицію, високі моральні якості, які постійно вдосконалює, уміє керувати своїм здоров'ям, прагне до знань і має певний достатній життєвий досвід, тобто готова до суспільного життя: «Почуття належності до нашої громади, нашого суспільства, наших історичних традицій та нашої інтелектуальної спадщини поглиблюються, коли ми відчуваємо, що ця громада створена нами, а не природою, за нашим, а не випадково знайденим зразком, і є однією з багатьох їй подібних , сформованих людьми. ( Р.Горті). Школа розробила власну модель виховної системи.( Рисунок1.) Рис.1.